آیا تبلیغ نظر اکثریت خوب است؟ Absorbing Cavity

آیا تا به حال این سوال براتون مطرح شده که چی می شه که یک وبلاگ یا صفحه اینترنتی یا یک کتاب یا یک کالا یک دفعه با سرعت نمایی به یک چیز پر طرفدار تبدیل می شه؟

روالی که در زیر براتون می گم یکی از دلایل این امره:

فرض کنید یک صفحه ای مانند گوگل یا یوتیوب دارین که در روی اون مطالب پر بیننده در روز رو درج کرده و به اونها لینک داده اید. باز هم فرض کنید در ابتدای روز کلا 10 بیننده از مطالب سایت شما استفاده کنن و از بین اونها مثلا 6 نفر یک مطلب خاص رو مطالعه کنه یا ببینه.

تا اینجا انتخاب آزادانه بوده و اون کاربران فقط طبق نظر خودشون مطالب رو گزینش می کرده اند.

بدیهیه که در این حالت شما اون مطلب رو در بین مطالب پر بیننده روز میارین. حالا فرض کنید نفر یازدهم می خواد از سایت شما بازدید کنه. بدیهیه که چون شما اون مطلب رو در بین مطالب پر بیننده آورده اید، احتمال اینکه کاربر جدید از اون مطلب بازدید کنه از احتمال یکنواخت قبلی بیشتر میره چون شما براش تبلیغ کرده اید. تازه با ورود یک کاربر جدید دیگه اوضاع از این هم بدتر می شه و بازهم این احتمال بالاتر می ره چون احتمالا نفر یازدهم هم به بازدیدکننده های اون مطلب اضافه شده.

یعنی اون مطلب صرفا به دلیل یک موفقیت اولیه مختصر، یک رشد نمایی پیدا می کنه و به شاید حتا میلیون ها بازدید کننده داشته باشه.

(اسم این حالت رو خودم Absorbing Cavity گذاشتم چون نمی دونستم به این حالت چی میگن! راستش نتونستم ترجمه ای براش پیدا کنم اگه پیشنهادی دارین بگین)

/ 0 نظر / 11 بازدید